RC review: Zahrada nesmrtelnosti - Past

Žánr: dystopie
Počet stran: 368
Datum vydání v ČR: 2012
Nakladatelství: Fortuna Libri
Knihu můžete zakoupit na arara.cz

Co kdybyste se dozvěděli, kdy – na den přesně – zemřete?

Šestnáctiletá Rein žije ve zmateném a nebezpečném světě ovlivněném genetickými experimenty. Ve světě, kde se ženy dožívají pouhých dvaceti a muži pětadvaceti let, kde lidé trpí nedostatkem jídla, zboží i peněz a kde jsou mladé dívky unášeny náhončími, aby mohly být prodány bohatým mužům, zde žily v polygamních manželstvích a rodily další a další děti, protože celé lidstvo pomalu ale jistě vymírá. Jednoho dne náhončí chytí i samotnou Rein a spolu s dalšími dvěma dívkami je prodána bohatému Lindenu Ashbymu. I když se k nim nový pán chová mile a přívětivě, přeci jen je to jejich věznitel a Rein myslí jedině na to, jak z jeho přepychového a rozlehlého sídla uprchne zpátky domů, za svým bratrem Rowanem. Mezitím ve své fantazii uniká do minulosti, ve které bylo vše jinak, správně. Ve své zlaté kleci poznává sluhu Gabriela, který se stane jejím přítelem, sblíží se i se svými spolumanželkami - tichou Jennou i výbušnou a panovačnou Cecily. Postupem času si právě s nimi vytvoří zvláštní pouto a spojí se proti většímu nepříteli - svém švagrovi Vaughnovi. Právě on a jeho experimenty se stanou Reininou noční můrou. Opravdu v něm není ani špetka lidskosti a při cestě k nalezení léku půjde i přes mrtvoly?

Dovolte, abych vám představila knihu, která se řadí mezi nejlepší dystopie, které jsem zatím měla tu možnost přečíst. Už jen totiž celý námět knihy slibuje originální a jedinečný příběh a já vám můžu slíbit to, že vás rozhodně nenechá chladnými a vy místy jen budete kroutit hlavou, jestli náhodou právě tohle není budoucnost ke které všichni spějeme a jestli je vůbec tohle všechno možné.

Ach ty prohnilý světě...
Opět se nacházíme v budoucnosti, ze které zbyla (jak jinak) pouze Amerika, kdežto ostatní kontienty byly zničeny. Krom tohoto faktu zde máme ještě jeden problém - genetickou poruchu, díky níž se lidé nedožijí déle než dvaceti nebo pětadvaceti let. Kvůli tomu se vytvořila nová pravidla a řád a celý svět je jakoby vzhůru nohama. Na jedné straně je tu chudina a osiřelé děti bez domova, na straně druhé řada bohatých mužů, kteří si ještě před svou smrtí chtějí užít života, nejlépe v přítomnosti mnoha manželek. Práva žen jsou odsunuta na okraj, téměř jako bychom se vrátili v minulosti a feminismus bylo sprosté slovo. Na lidský život je pohlíženo ze zcela jiného úhlu, jakoby to, že trvá pouze krátce způsobilo jeho znehodnocení. Celá společnost je zkažená a morální hodnoty jsou pošlapány.

Svět je složen z příslušníků první generace - postarších mužů a žen, kteří se narodili ještě před genetickou poruchou a tím pádem je jejich soudný den v rukou Božích - a dětí narozených již se smrtelným virem v těle, jež žijí tak krátkou dobu, že se velmi brzy musí stát dospělými. Právě takovýto svět je na pokraji krachu. Někteří stále věří, že se najde lék a dokonce na něm řada vědců pracuje. Druhá strana naturalistů naopak zastává názor, že lidská rasa je natolik zkažená, že by její vyhynutí byla nejlepší cesta k nápravě a obnově rovnosti v přírodě.

I obyčejný bonbon může nést velké poselství..

Děj plyne téměř jednotvárným monotónním stylem, ovšem celý příběh je popisován tak poutavě a do podrobností, že vám ani nějaká ta akce chybět nebude, i když i o tu není nouze. DeStefano také dělá jeden chytrý tah - v každé druhé kapitole učiní nějaký zásadní objev, nebo přinejmenším fakt, který vás překvapí a vy jednoduše musíte číst dál. Celkové okolí pak bylo popsáno jako nějaká tajemná pohádková země, i když příběhy lidí žijících v něm měly do pohádky hodně daleko. Prostředí je také popisováno jako taková zlatá klec - uvnitř máte všechno, krom svobody, jež je pro vás právě tou nejcennější věcí.

Životní osudy prožíváte spolu s nimi...

Skoro všechny postavy v knize jsem si oblíbila, včetně hlavní hrdinky Rein. Nenašla jsem u ní vlastnost, která by mi vyloženě vadila - možná jen to, že občas byla nerozhodná a její slova byla místy silnější než činy. Snad ještě víc mi však k srdci přirostla jedna z jejich spolumanželek - Jenna. I když na první pohled působila tiše a plaše, uvnitř byla velmi silná, také chytrá a hrozně nesobecká. Díky tomu se rozhodně stala mou nejoblíbenější postavou z celé knihy.

Další postava, kterou jsem si překvapivě oblíbila byl Linden. V průběhu knihy jsem totiž zjistila, že i on sám je jistým způsobem vězeň a za všechny provázky tahá jeho otec. Linden sám je totiž hrozně laskavý a milý. Stejně jako další mužský hrdina - sluha Gabriel. Na to, že se jednalo o důležitého (alespoň si to tedy myslím) aktéra v ději, ho bylo v knize docela málo, zejména v její druhé polovině, což je velká škoda, protože se rozhodně jedná o kladného hrdinu, po kterém bude jistě většina čtenářek dychtit. Snad se tedy DeStefano v následujících dílech polepší a do děje ho zapojí více, protože i u mne v srdci si získal zasloužené místo.  Naopak jako postavu, kterou jsem si přímo znechutila, protože se jedná o klasického záporáka, musím zmínit pana Vaughna, otce Lindena. Už jen z jeho popisu se mi dělalo doslova mdlo a tohoto člověka nenávidím do morku kosti.

Nevím jestli jsem dost dobře dokázala popsat, čím je kniha jedinečná, protože ono to slovy ani vyjádřit nelze. Jednoduše si ji musíte vy sami přečíst a prožít vše, co jsem já prožívala těch bezmála 400 stran spolu s hlavními hrdiny. Neříkám, že kniha nadchne všechny, pro milovníky YA literatury, zejména tedy dystopií a napínavých příběhů je však kniha to pravé. Já tedy dávám plně zasloužených 5 hvězdiček!!

-  Děkuji nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku!