středa 18. července 2012

RC review: Dvě zrcadla

Autor: Karolína Limrová
Díl: 1
Žánr: fantasy, upíři
Počet stran: 280
Datum vydání v ČR: 2011
Nakladatelství: Host
Knihu můžete zakoupit na arara.cz

Anotace: Kdyby si Joshua Merboth nekoupil starobylý dům nedaleko od Longville, zřejmě by nikdy Kate Simmonsovou nepoznal. A nikdy by nepřišel na to, že láska může být silnější než peklo smrti a krve. Na půdě chátrajícího sídla objeví prastaré zrcadlo, jehož kouzelná moc ho zavede do pokoje neznámé dívky. Nemůže slyšet její srdce ani cítit její vůni. Nemůže jí ublížit. Jeho stříbrné oči se mohou jen dívat a v jeho nitru se objeví záblesk čehosi, o čem si myslel, že už je navždy ztraceno. Ale co když přijde den, kdy zjistí, že mu obraz v zrcadle nestačí? Co když víc než po lidské krvi zatouží po zvuku jejího hlasu? Má někdo jako on vůbec právo chtít víc než její úsměv?

Za výtisk knihy ještě jednou děkuji nakladatelství Host!

Dva lidé, na dvou různých místech propojení jedním kouzelným zrcadlem a čímsi neviditelným, jež oba nazývají láska. Tak právě tohle je prvotním námětem knihy Dvě zrcadla od české autorky Karoliny Limrové. A kniha rozhodně plná lásky je. Lásky, strachu, štěstí, životních příběhů a možná i něčeho navíc.

Na začátek bych jen chtěla zmínit to, že spousta lidí srovnává Dvě zrcadla s úspěšným dílem spisovatelky Stepheine Meyer Stmíváním, kterému je kniha opravdu hodně podobná a právě proto ji zavrhnou jako pouhý okopírovaný brak. Možná bych uvažovala stejně, kdybych se nedozvěděla jednu zajímavou věc. A sice to, že vlastně celá tato kniha je fanfiction právě na Stmívání jen jména postav jsou pozměněna. Díky tomu se tedy na knihu nyní dívám úplně jinak a možná i proto mě tolik bavila.

Dva světy, které se prolnou pouze za úsvitu a západu slunce..


Začnu s hlavními postavami - první tedy Kate. Její povaha mi již od začátku hodně sedla a já si ji v průběhu knihy docela oblíbila. Kate je totiž hrozně citlivá, empatická a láskyplná bytost. Občas tyto vlastnosti přecházely v naivitu a já její pohnutky tak úplně nechápala, ovšem právě svou dobrotou všechny mé pochybnosti zastínila a člověk ji prostě nemohl nemít rád.
U Joshe už to bylo horší, protože krom faktu, že Kate strašně miluje a jí by nikdy neublížil, skoro všechno ostatní hraje proti němu. Je upír, vrah, nebezpečné zvíře. Občas mi připadal sobecký, nepředvídatelný a melancholistický. Neříkám, že jsem ho úplně neměla ráda, hlavně v některých pasážích se mi z něj opravdu podlamovala kolena, ovšem vybudovala jsem si k němu spíše chladnější vztah a daleko radši mám dalšího mužského hrdinu - Dannyho.
Danny je Katin kamarád z dětství, který se do ní zamiloval a hodlá ji ochraňovat před vším a všemi, zejména tedy před Joshem. Právě on se mi jako mužský hrdina zamlouval mnohem více a také se stal mou druhou nejoblíbenější postavou z celé knihy. Je čestný, spravedlivý a ochranářský. Choval se jako pravý gentleman a ochránce. On a Kate jsou podle mě pro sebe jako stvoření - ovšem pouze můj názor. Láska si holt nevybírá.

„Jak je starej, Kate? Víš aspoň tohle? Zabíjejí denně, nanejvýš obden. Spočítej si to!“


A právě na lásce je tento příběh založený. Již poprvé, když se Kate a Joshua  v zrcadle uvidí, se do sebe zamilují. Tento fakt mi docela vadil, protože sama nejsem zastáncem takové té lásky na první pohled, ovšem Karolina Limrová nám z nich udělala opravdu hezký pár, že jsem na samotný prvopočátek jejich zalíbení v průběhu knihy úplně zapomněla. Hlavně první polovina mě tedy dost bavila, i když velkou část děje tvořily pouze tesknící pasáže obou hrdinů - příběh je totiž vyprávěn z pohledu Kate i Joshe - ale přeci jen tam zbylo místo i pro určité napětí a přemýšlení, jak to vlastně celé bude dál. Asi v polovině knihy však začal být děj monotónní, romantiky bylo už příliš a já se začala docela nudit. Další akce pak přišla zhruba ve dvou třetinách a ke konci, kdy mě kniha znovu začala bavit.

Také musím zmínit její rozvržení. Jak jsem se již zmínila, děj je vyprávěn z pohledu obou hlavních postav a přerušován v odstavcích. Některé mají pouze půl strany, jiné třeba tři. Ze začátku mi tento styl přišel originální a bavil mě, později mi začalo lézt na nervy, že se děj neustále přesunuje, zejména když se opakovala tatáž scéna, jen z pohledu jiné postavy. V průběhu knihy jsem si na to ale znovu zvykla a styl se mi v konečném důsledku hodně líbí. Rozhodně doporučuji tomu typu čtenářů, kteří u knihy dlouho nevydrží nebo třeba do práce, školy, autobusu, zkrátka tam, kde nemáte moc času.
Krom těchto odstavců je kniha rozdělena i do kapitol a dokonce se v ní nachází pár stránek flashbacků do Joshovi minulosti - jak 18., tak třeba 20. století, které děj krásně oživí a ještě více nám přiblíží jeho minulost i samotnou povahu.


Jak bych tedy celou knihu zhodnotila? Jako další zajímavé upíří čtení, které se sice nápadně podobá slavnějšímu dílku Stmívání, ovšem i ve Dvou zrcadlech lze najít spoustu originálních věcí, které Karolína Limrová svým čtivým stylem udělala ještě zajímavější. Tak tedy můj ortel - 4 hvězdičky!

6 komentářů:

Skřítek řekl(a)...

Do téhle knížky jsem se hned zamilovala, ale musím se přiznat, že Joshe jsem neměla ráda nikdy. Je zvláštní, že jsem ji dokázala dočíst a líbila se mi, když nemám ráda jednu z hlavních postav, ale mám ráda Karolčin styl psaní a v některých pasážích byl Josh docela snesitelný. Přesto musím říct, že se mi druhý díl líbil víc (jsem prostě zastáncem Dannyho) - ten jsi četla? :))
Jinak s recenzí prakticky ve všem souhlasím a stejně tak i s hodnocením, hodnotila bych stejně. :)

Lady McFly řekl(a)...

Nene, druhý díl jsem zatím načetla a rozhodně se na něj chystám! :))

Hráblík řekl(a)...

Knížka mi právě dneska došla na recenzi! :) a co mě upoutala na první pohled (ještě jsem nezačala číst ^^) tak byla úžasný obálka! :) ♥

Rodaw z Knihánkova řekl(a)...

Tak o téhle knížce jsem něco už slyšela, ale nikdy jsem se o ní nezajímala nějak víc, takže díky za recenzi :-) Jsem opět o něco chytřejší :-D
No upřímně podle anotace mě to nějak extra neláká, to si už radši přečtu Stmívání :-D
Ale na druhou stranu kniha má celkem kladné ohlasy a třeba Skřítek ji miluje, takže určitě není špatná. Třeba si ji v budoucnu přečtu :)

Annie řekl(a)...

Fanfiction na Stmívání? Vážně nerada si vytvářím předsudky a naopak jsem ráda, když si můžu přečíst něco od českého/slovenského autora a nejlépe bloggera, ale... tohle by opravdu nebyl můj styl. I když podle ukázky nepochybuju, že kniha bude asi napsaná lehce a vtipně... i tak mě to neláká.
Podle tvojí recenze bych po ní možná zkusila sáhnout, ale kvůli tomu Twilightu to vážně nebudu riskovat.

Katie řekl(a)...

Ve tvém podání bych si tu knihu i pořídila. :)
Stmívání mám ráda a jak se do sebe zamilují pomocí zrcadel mi přijde docela originální. Jen se bojím dalších upírů. Přísahala jsem, že už nebudu číst žádné upíry krom těch, které jsem doteď četla. Ale některé holky mi včera nasadily brouka do hlavy, jak se do té knihy zamilovaly. :D Možná to zkusím. :)

Okomentovat